Grip op je winterdip

Het is najaar. In de natuur zien we alles verkleuren en vallen de bladeren weer van de boom. Sommigen genieten in dit jaargetijde van een boswandeling en maken het gezellig in huis. Anderen hebben meer moeite en kunnen zich somber voelen, trekken zich terug en gaan tegen de winter op zien. Soms kan dat leiden tot een aanhoudende sombere stemming. Je kunt er zelf iets aan doen om ‘goed de winter’ door te komen. Je weet vast wat goed voor je is, maar bij somberheid heb je vaak geen zin. Door dan toch iets te doen – ook al is het iets klein – kun je al het verschil maken.

  • Probeer vaste bed- en etenstijden aan te houden en blijf in contact met andere mensen.
  • Sport of beweeg elke dag minimaal een half uur, door de beweging worden er stofjes in de hersenen aangemaakt die een positief effect hebben op je stemming. Je hoeft niet een half uur aaneengesloten te bewegen, dit mag ook over de dag worden verspreid.
  • Maak een praatje met de buurvrouw of in de supermarkt. Ga op bezoek bij iemand die ziek is of eenzaam.
  • Zorg ervoor dat je elke dag iets hebt om naar uit te kijken, ook als is het iets kleins.
  • Maak dagelijks een foto van de dingen waar je blij van wordt en kijk er opnieuw naar als je je weer even somber voelt.
  • Maak een lijst van dingen die je prettig vindt om te doen en kies er elke dag één uit om uit voeren. Denk bijvoorbeeld eens aan activiteiten in de wijk, via indebuurt033 kan je hier meer over te weten komen.
  • Stop met het gebruik van alcohol en/of drugs, deze hebben een negatieve invloed op je stemming.

 

Meer informatie is te lezen op: Ik heb een winterdepressie | Thuisarts.

Mocht je met bovenstaande adviezen nog onvoldoende grip krijgen op je stemming, maak dan een afspraak bij je huisarts om het te bespreken.